Hva er egentlig søkemotoroptimalisering?

Publisert 26.04.2020 – Marked

Estimert lesetid - 3 min

Søkemotoroptimalisering (SEO) er et langt og vanskelig ord, men det betyr rett og slett at man optimaliserer en nettside for å bli synlig på søkemotorer. Men hva betyr det å optimalisere for å bli synlig på søkemotorer? Har man egentlig kontroll over dette?

Det finnes utallige søkemotorer å velge mellom, men i Norge blir mer enn 95% av søkene gjort på Google. Jeg vil derfor ta for meg Google som søkemotor i denne artikkelen. Jeg kommer også til å benytte meg av ordet «søker» eller «søkeren». Her refererer jeg altså til en person som har utført et søk på Google.

Hvordan bestemmer Google hvilke nettsider som skal bli vist?

Når du utfører et søk vil Google gå gjennom alle nettsidene de vet om og presentere de som mest sannsynlig vil svare på spørsmålet du stilte gjennom søket. I korte trekk baserer Google dette på ord som finnes på nettsidene og som samsvarer med ordene du brukte i søket.

Som bildet øverst i artikkelen viser var det omtrent 46.000 resultater for søket «hva er søkemotoroptimalisering». Så hva er det som gjør at 10 nettsider blir vist på side 1, og de resterende 45.990 nettsidene havner lenger bak i køen?

Google bruker et sett regler til å avgjøre hvilke nettsider som skal bli vist, og i hvilken rekkefølge. Dette settet med regler kalles en algoritme. For å forhindre noe som kalles uetisk SEO forteller ikke Google hva algoritmen ser etter, i tillegg blir den oppdatert flere ganger om dagen!

Uetisk SEO er teknikker som innebærer snarveier og juks for å oppnå topplassering i Google. Ett av de første eksemplene på dette var nettsider hvor søkeord ble skrevet utallige ganger med samme farge som bakgrunnen. Google tar uetisk SEO på alvor, og jo flere av disse teknikkene du benytter deg av, jo lenger bak i resultatene vil nettsiden din vises.

Så hvordan kan markedsførere vite hva som får en nettside til å vises på Google når man ikke vet de spesifikke reglene i algoritmen? Sannheten er at vi ikke kan si for sikkert. Det eneste vi har å gå på er hint fra Google, og erfaringer. Og erfaringene tilsier at en nettside må ha relevant innhold med «riktig» mengde søkeord, den skal være ofte brukt av andre søkere, den skal være lett å navigere og forstå, ha kort opplastningstid og mye, mye mer.

Hvorfor skal du bruke tid og ressurser på SEO?

Statistikkene viser at det er skyhøy konkurranse om de beste plasseringene på Google. Skal du ha en sjanse mot konkurrentene er du nødt til å havne på side 1. Kun 0.78% av søkere klikker på en nettside som blir vist på side 2 og utover. Hvor ofte klikker du på «Neste» når du kommer til bunnen av side 1 på Google?

Vi nordmenn utfører mer enn 100 millioner søk på Google i måneden! Vi lurer på alt fra «hvordan gå ned i vekt», «hvordan skrive jobbsøknad» og «hva skjer i Oslo». Søkeordene «tannlege», «dyrebutikk» og «bilverksted» har (per april 2020) henholdsvis 12.100, 9.900 og 6.600 antall søk per måned i gjennomsnitt. Om din bedrift leverer produkter eller tjenester innenfor disse bransjene er det mye nettsidetrafikk å hente.

Mange bedrifter velger å plassere penger i reklamekampanjer som vises når kundene ikke ser etter den type informasjon. Realiteten er at det er mye å hente fra strategisk søkemotoroptimalisering. For eksempel, foreldre som støtter barna på fotballkamp er ikke nødvendigvis interessert i ny bil, men de er det når de søker etter «bilforhandler fredrikstad».

Hvis ikke nettsiden din er synlig på søkemotorer går du glipp av mye nettsidetrafikk og mange potensielle kunder som ikke vet at bedriften din eksisterer. Husk også at algoritmen oppdateres flere ganger om dagen, noe som betyr at SEO er en løpende oppgave man aldri helt blir ferdig med.

Det krever tid og energi for å opprettholde en god plassering på søkeresultatene i Google. Til gjengjeld kan nettsiden din få mye trafikk og du kan oppleve mer salg ettersom din nettside er der i det øyeblikket søkere og kunder trenger deg.

Kilder

https://gs.statcounter.com/search-engine-market-share/all/norway https://datareportal.com/reports/digital-2020-norway https://backlinko.com/google-ctr-stats https://trends.google.com/trends/yis/2019/NO/
Del

Portrettbilde av Karianne Holm

Karianne Holm

Digital markedsfører, Wican Marked

Karianne har studert markedsføring i Australia med videre fordypning i digital markedsføring i Norge. Hun elsker å analysere forbrukeratferd og bruke statistikk til annonser og oppbygging av nettsider. Karianne sørger dermed for at kundene våre får best mulig optimalisering og plassering i organiske søk.