Hvorfor outsource markedsføringstjenester?

Publisert 03.08.2020 – Marked

Estimert lesetid - 3 min

Markedsføring er et stort og komplekst fag som krever mye kunnskap, kompetanse og tid, men som er en viktig investering i bedriften for å øke synlighet, konverteringer og inntjening. Mange mindre bedrifter forstår dessverre ikke helt omfanget av faget og velger å legge ansvaret ene og alene på èn ansatt i god tro om at de vil spare tid og penger.

Dette resulterer dessverre ofte i at «vinninga går opp i spinninga». Den ansatte blir overarbeidet med for mange tidskrevende oppgaver og har ikke tid til å gjennomføre oppgavene så grundig som fortjent. Det resulterer igjen i at den ansatte blir umotivert, innsatsen laber og konverteringene lar vente på seg.

Ved å sette bort hele eller deler av markedsføringen kan bedriften oppnå å nå ønskede mål, samtidig som det vil frigjøres tid til å fokusere på andre viktige kjerneoppgaver. La oss se på noen av fordelene ved å outsource.

Tunga rett i munnen

Utviklingen innenfor markedsføringsfaget beveger seg i et forrykende tempo. Vi blir stadig introdusert for nye innovative kommunikasjonskanaler og måter å markedsføre seg på. Det kan være svært krevende og dyrt å holde tritt med alle de nye trendene, samtidig som man må sørge for å ha oppdatert utstyr og programlisenser – og for ikke å glemme alle retningslinjer, lover og regler som må overholdes.

Eie eller leie?

Å ansette en ny medarbeider til å ta seg av markedsføringen kan være både en tidskrevende og kostbar prosess – for ikke å snakke om utfordrende! Skal èn person drive all markedsføringen for bedriften, forventes det at kandidaten skal kunne mestre alt fra analyser, søkemotoroptimalisering og sosiale medier til annonsering og grafisk design for både print og web. I tillegg til denne kompetansen som krever flere år med studier, bør kandidaten kunne mestre foto- og videoredigering samt ha gode skriveferdigheter og formidlingsevner. Puh! Multitasking av denne sort burde vært en egen OL-gren! Utover dette kommer tiden og kostnadene som løper ved opplæring og kursing av den ansatte.

Ved å outsource til et eksternt byrå, har bedriften mulighet til å jobbe med et team av spesialister som innehar kunnskapen og kompetansen din bedrift mangler. Det kan dreie seg om ett enkelt fagfelt eller hele sulamitten. Det er det som er så genialt! Du kan velge hva du vil holde i selv og hva du vil sette bort til andre. De fleste opplever jo at det er ulike behov fra måned til måned og ved å benytte seg av ekstra hjelp i de periodene man faktisk har behov for det, vil det definitivt bidra til at pengene blir fordelt mer effektivt.

Mange bedrifter klarer kanskje å holde i store deler av markedsføringen selv, men trenger for eksempel hjelp til å skape gode innlegg og annonser til sosiale medier. Disse bedriftene vil spare mye tid og penger på å leie inn kreative hoder til å levere spennende og engasjerende materiale som kan deles i bedriftens ulike kanaler.

Sparringspartner ved behov

Å skape oppsiktsvekkende kampanjer helt på egen hånd kan være svært utfordrende, da de fleste har behov for å «kaste ball» med andre for å komme seg videre og ikke stagnere i en prosess. Å benytte seg av ekspertisen til de innleide spesialistene ved behov er derfor helt uslåelig. Samarbeider man med et eksternt byrå har man hele tiden èn eller flere sparringspartnere tilgjengelig til å hjelpe seg gjennom de ulike prosessene.

Det er altså mange fordeler med å sette bort markedsføringstjenestene til bedriften, men en viktig ting å huske på er at outsourcing ikke er likestilt med «ute av syne, ute av sinn». Det kreves en kontinuerlig god dialog og et godt samarbeid fra begges side for å oppnå de aller beste resultatene.

Del

Portrettbilde av Martine Hansen Langdon

Martine Hansen Langdon

Digital markedsfører, Wican Marked

Martine har studert og jobbet med markedsføring i Norge, Sverige, Danmark og Australia, blant annet innen elektronikkbransjen og internasjonal utdanning. Hun er svært kreativ og elsker kampanjeplanlegging og innholdsproduksjon som vekker oppsikt. Martine har erfaring med både tradisjonell- og digital markedsføring, og har jobbet med alt fra annonser på bannerslep bak helikopter, til interaktiv skattejakt og utradisjonelle kampanjer på sosiale medier.