Digitalisering er ikke viktig for min bedrift!

Ledere bør slutte å bruke kvelden til meningsløst arbeid!
11. juni 2019
Digitalisering for raskere og mer effektive virksomheter
23. september 2019
Vis alle

Digitalisering er ikke viktig for min bedrift!

I det daglige snakker jeg med mange bedriftseiere som mener at digitalisering ikke er så viktig. Årsaken til at de mener dette er ofte uvitenhet og noen ganger en frykt for det ukjente. Det som forundrer meg er atde ikke forstår at konkurrenten ikke lar seg be to ganger hvis de kan få et forsprang. Resultatet kan fort være at man mister kunder, konkurransekraft og dermed sakker akterut.

Kan det du driver med i dag, gjøres smartere og billigere? Er svaret Ja bør du raskt finne ut hvordan, før noen andre gjør det for deg!

Sitatet er hentet fra et foredrag med Hans-Petter Nygård-Hansen og gir et godt bilde på realiteten som bedriftsledere må forhold seg til. La oss se på et par eksempler hvor man i utgangspunktet ikke skulle tro at man burde tenke på digitalisering.

1 Rørleggeren som ikke lenger var på «markedet»

Du tenker kanskje at man ikke kan digitalisere rørene ned i jorden og derfor bør man ikke tenke digitalisering, men hva med markedsføringen av bedriften? Når jeg spør om markedsføringen får jeg ofte til svar at bedrifter annonserer i avisen og sponser det lokale idrettslaget slik de alltid har gjort.  Hva om konkurrenten er aktiv med digital markedsføring og viser seg fram på Internett? Omtrent 75 prosent av kjøpsprosessen foregår i dag på Internett. Bør rørleggeren kanskje tenke på å digitalisere markedsføringen?

2 Frisøren som trodde bedriften var digitalisert

Jeg har også møtt bedriftsledere som mener bedriften sin er langt framme med digitalisering fordi de er aktive på sosiale medier.  Når jeg spør om regnskapet er digitalisert er de ofte mer usikker. Ofte har de fortsatt permer (og poser) med bilag som man må håndtere ved slutten av hver måned. Bør han kanskje tenke på å digitalisere regnskapsføringen?

 

Jeg kan gi mange flere eksempler på bedrifter som bør digitalisere deler av driften. For å svare på om din bedrift bør tenke på digitalisering kan du begynne med svare på disse enkel spørsmålene:

  1. Hvor mye papir er det på pulten din?
  2. Hvor mange timer bruker du på reiseregninger hver måned?
  3. I hvilken grad har du gitt de ansatte mulighet til å jobbe i team når og hvor de vil?
  4. Hvilken kapasitet har du på bedriftens internettlinjer?
  5. Hvordan markedsfører du deg på nettet?
  6. Hvor mange timer bruker du på lønnskjøringen hver måned?
  7. Er dine data lagret trygt og godt i skyen?

Hvis du på noen av disse spørsmålene kjenner litt ubehag er det på tide å gjøre noe med saken. Jeg anbefaler deg å ta kontakt med oss slik at en digital rådgiver kan besøke din bedrift. Rådgiveren vil kostnadsfritt gå gjennom din bedrift og gi deg råd om hvordan du kan blir mer konkurransekraftig ved hjelp av digitalisering.

 

 

 

Stig Owe
Stig Owe
Stig Owe jobber som kundeansvarlig i WiCan Holding AS. Han er opptatt av å gi bedrifter gode og ikke minst effektive støtteløsninger slik at de kan fokusere på sin kjernedrift og bruke mindre tid på "alt annet".