5 tips til en god «salgsbod».

4 grunner til å benytte et regnskapsbyrå.
8. februar 2018
Riktig regnskapsprogram – mindre kveldsarbeid?
28. februar 2018
Vis alle

5 tips til en god «salgsbod».

5 tips til en god «salgsbod»: Før i tiden var det en selvfølge å sette opp salgsboden sin på det lokale markedet. Det samme gjelder fortsatt, men den gamle markedsplassen er i stor grad flyttet til internett. På denne markedsplassen slåss din bedrift med store selskaper om å være synlig, slik at man får solgt sine tjenester og produkter. Her får du 5 tips til hvordan «salgsboden» din kan bli mer synlig på markedsplassen:

 

1. Sørg for å ha en god hjemmeside.

9 av 10 kjøp i dag starter på nettet og det er her mulige kunder skal finne akkurat din bedrift. Mange bedrifter velger en Facebook-side og tenker at dette er en god og rimelig hjemmeside. Det å være til stede på sosiale medier er bra, men bare to til seks prosent av dine følgere får tilgang til innleggene på din Facebook side. En god hjemmeside, kanskje med en egen bedriftsblogg, vil gi bedre synlighet.

 

2. Benytt digital innsikt for å utvikle hjemmesiden.

Selv om du er tilstede på den nye «markedsplassen» er det ikke sikkert kundene finner deg. I dag finnes det mange verktøy som måler hvor synlig din hjemmeside er. Det fine med disse verktøyene er at de er like tilgjengelig for din bedrift som for de store selskapene.

For mange kan disse verktøyene virke kompliserte og ukjente. Da kan det være fornuftig å bruke en ekstern leverandør til denne jobben. Alternativt kan du sørge for å ansette egne (unge) medarbeidere som kjenner verktøyene fra for eksempel Google Analytics, Google Alerts, Google Trends, Google My Business og Google Search Consol.

 

3. Bli med i nettverk i sosiale medier.

Vellykkede bedrifter har alltid hatt nettverk og familiemedlemmer til støtte for å utvikle sine virksomheter. Dette har ikke endret seg med digitalisering av samfunnet, men det har blitt viktigere enn noen gang å investere tid i å bygge opp nettverk og støtte i sosiale media som Facebook og LinkedIn.

Ikke gjør den feilen å bare stole på sine egne erfaringer og tanker om hvordan din bedrift bør opptre på nett for å holde tritt med de kommende årene.  Det er både nyttig og viktig å våge å ta en time eller to fra hver dag for å høre på foredrag og bedriftsledere som møter samme utfordring som deg. Det er i det sosiale nettverket som en økende andel av fremtidig salg vil skje, spesielt blant mindre bedrifter.

 

4. Del innsikt med andre.

Begrepet «forretningshemmeligheter» er noe alle bedriftsledere har kjennskap til. Du skal naturligvis ikke dele dine aller beste forretningshemmeligheter, men ikke vær redd for å dele egen kompetanse med andre bedriftsledere. På denne måten bygger du kjennskap til din bedrift og ikke minst synliggjør kompetansen som finnes i din bedrift.  Jo flinkere du er til dele gode innlegg jo bedre rykte får din bedrift.

 

5. Bruk hjemmesiden til å tiltrekke seg ansatte.

Et selskap kan ikke bli bedre enn sine ansatte, men hvordan skal din bedrift tiltrekkes seg høyt kompetente medarbeidere?  Det er ikke bedriftsstørrelsen som bestemmer hvor vellykket du er i rekrutteringen. Det er din holdning og evne til å bygge et arbeidsmiljø der folk som deler din visjon og lidenskap, kan utvikle og utføre.  På hjemmesiden bør du synliggjøre hvor spennende det kan være å jobbe i akkurat din bedrift.

 

 

 


Bent Widnes Hansen
Bent Widnes Hansen
Bent Widnes Hansen er gründer av WiCan Gruppen. Han jobber i dag som Daglig leder av WiCan Data AS. Bent engasjerer seg i effektiv forretningsdrift ved hjelp av digitale verktøy. "Vi skal tilby digital effektivisering samtidig som vi gir god personlig service ".