Det er mange ting en skal tenke på når en lager en logo. En sterk logo skal fortelle hvem merkevaren er, ikke hva den gjør. Den skal ikke selge bedriften eller produktet, for det er en markedsføringsjobb.
Navnet Gunnar forteller ikke alt om personligheten, historien og alderen til personen. På samme måte som logoen ikke skal fortelle alt om en bedrift. Det norske flagget sier ingenting om været i Norge, på samme måte som at en logo heller ikke skal beskrive bedriftens tjenester i detalj.
En sterk logo skal skille seg ut fra konkurrentene, være lett å legge merke til og fungere godt i alle størrelser – alt fra et lite app-ikon på mobilen, til profilerte klær og store skilt.
Det enkle er ofte det beste
En sterk logo skal helst være tidløs og vare i mange år. Derfor kan det være lurt å styre unna trendfarger, kule fonter og flashy effekter. Det enkle er ofte det beste, også når det kommer til logodesign. Se for eksempel på Apple og IKEA. To moderne, sterke merkevarer med ganske konservative logoer. IKEA-logoen har vært så å si uendret i over femti år, uten at merkevaren later til å lide under det. Apple har vel heller ikke blitt mindre populær med årene.
En sterk logo er ikke noe vi bruker mye tid på å lese eller studere i det daglige, med mindre man jobber med design eller er over gjennomsnittet interessert i faget. Det er noe raskt og flyktig, noe vi enten legger merke til eller ikke. Logoer som prøver å formidle mange forskjellige budskap på én gang blir oversett og glemt. Så brutalt er det.
Lesbarhet er alfa omega
Når det kommer til logoens skrifttype eller font er lesbarheten det aller viktigste. Logoen skal kunne forstørres og forminskes, uten at det går utover lesbarheten. Fonten kan gjerne reflektere personligheten til bedriften. F.eks. kan fonten til en klesbutikk for kvinner være litt leken og snirklete, mens det hos et regnskapsbyrå vil passe bedre med en strammere og mer minimalistisk font.
Ta bevisste valg
Logoen er det aller viktigste kjennetegnet til bedriften din! Den brukes på alt fra nettsider og sosiale medier, til skilt og trykksaker og den skal også helst vare i mange år. Derfor er det utrolig viktig å ta bevisste og gjennomtenkte valg før du bestemmer deg for hvordan bedriftens logo skal se ut.
Det er også viktig å huske på at logoen ikke skal bære bedriften alene. Den er kun en liten del av merkevaren, og det er ikke logen, men alt den står for, som gir symbolet verdi.
Om du ønsker å lese om viktigheten av å ha en gjennomført visuell identitet, så kan du lese bloggsaken vår om det her.