Skip to content
Wican logo i svart
  • VIRKSOMHETSOMRÅDER
    • Regnskap
    • IT
    • Markedsføring
    • Faglig påfyll
    • Karriere
    • Om oss
    • Kontakt oss
    • [email protected]
    • +47 69 35 56 56
    Facebook-f Instagram Linkedin
Et skrivebord med en åpen laptop der et program som kan lage logoer står åpent.

Hva kjennetegner en sterk logo?

Det er mange ting en skal tenke på når en lager en logo. En sterk logo skal fortelle hvem merkevaren er, ikke hva den gjør. Den skal ikke selge bedriften eller produktet, for det er en markedsføringsjobb.

Navnet Gunnar forteller ikke alt om personligheten, historien og alderen til personen. På samme måte som logoen ikke skal fortelle alt om en bedrift. Det norske flagget sier ingenting om været i Norge, på samme måte som at en logo heller ikke skal beskrive bedriftens tjenester i detalj.

En sterk logo skal skille seg ut fra konkurrentene, være lett å legge merke til og fungere godt i alle størrelser – alt fra et lite app-ikon på mobilen, til profilerte klær og store skilt.

Det enkle er ofte det beste

En sterk logo skal helst være tidløs og vare i mange år. Derfor kan det være lurt å styre unna trendfarger, kule fonter og flashy effekter. Det enkle er ofte det beste, også når det kommer til logodesign. Se for eksempel på Apple og IKEA. To moderne, sterke merkevarer med ganske konservative logoer. IKEA-logoen har vært så å si uendret i over femti år, uten at merkevaren later til å lide under det. Apple har vel heller ikke blitt mindre populær med årene.

Bilde: https://about.ikea.com/en/about-us/history-of-ikea

En sterk logo er ikke noe vi bruker mye tid på å lese eller studere i det daglige, med mindre man jobber med design eller er over gjennomsnittet interessert i faget. Det er noe raskt og flyktig, noe vi enten legger merke til eller ikke. Logoer som prøver å formidle mange forskjellige budskap på én gang blir oversett og glemt. Så brutalt er det.

Lesbarhet er alfa omega

Når det kommer til logoens skrifttype eller font er lesbarheten det aller viktigste. Logoen skal kunne forstørres og forminskes, uten at det går utover lesbarheten. Fonten kan gjerne reflektere personligheten til bedriften. F.eks. kan fonten til en klesbutikk for kvinner være litt leken og snirklete, mens det hos et regnskapsbyrå vil passe bedre med en strammere og mer minimalistisk font.

Ta bevisste valg

Logoen er det aller viktigste kjennetegnet til bedriften din! Den brukes på alt fra nettsider og sosiale medier, til skilt og trykksaker og den skal også helst vare i mange år. Derfor er det utrolig viktig å ta bevisste og gjennomtenkte valg før du bestemmer deg for hvordan bedriftens logo skal se ut.

Det er også viktig å huske på at logoen ikke skal bære bedriften alene. Den er kun en liten del av merkevaren, og det er ikke logen, men alt den står for, som gir symbolet verdi.


Om du ønsker å lese om viktigheten av å ha en gjennomført visuell identitet, så kan du lese bloggsaken vår om det her.

Siste innlegg
En mann som holder en hel haug med fargeprøver.
Fargene og hva de representerer
august 28, 2023
LES MER ⟶
Et fargerikt bilde med et ikon av et menneskehode med hjerne som skal illustrere fargepsykologi.
Fargepsykologi i markedsføring og merkevarebygging
august 14, 2023
LES MER ⟶
Et skrivebord med en åpen laptop der et program som kan lage logoer står åpent.
Hva kjennetegner en sterk logo?
januar 11, 2023
LES MER ⟶
En mann som trykker på en laptop med mye miljø-ikoner. Illustrerer klimaregnskap.
Miljøregnskap
november 22, 2022
LES MER ⟶
En fra IT-avdelingen i Wican som jobber foran pcen.
Fra Excel-ark til webapplikasjon
november 18, 2022
LES MER ⟶
5 unge gutter på IT-avdelingen på Wican som samarbeider på én PC.
Hvorfor satser Wican på utvikling?
november 15, 2022
LES MER ⟶
En ung dame som sitter i en lav, gammeldags stol og tenker. I bakgrunnen ser det ut som hun har tegnet mange idéer på veggen.
Aksjeselskap eller enkeltpersonforetak?
november 12, 2022
LES MER ⟶
En hånd som trykker på et tastatur, sender e-post.
7 tips til hvordan du kan beskytte deg mot e-postsvindel
november 8, 2022
LES MER ⟶
Wican logoen i hvit

Et kompetansehus som leverer tjenester innen regnskap, IT og markedsføring til små og store bedrifter over hele landet. Få mer tid til din kjernevirksomhet – la oss hjelpe deg med resten.

Linkedin
Kontakt oss
  • +47 69 35 56 56
  • [email protected]
  • Gamle Beddingvei 21,
    1671 Kråkerøy
  • IT-support
Fagområder
  • Regnskap
  • IT
  • Markedsføring
Nyttige lenker
  • Faglig påfyll
  • Karriere
  • Om oss
  • Last ned fjernhjelp

© Wican Gruppen 2025 

  • Personvernerklæring
  • Cookie-erklæring