Hva er en visuell identitet, og hvorfor er den så viktig?
Publisert 27. juni 2022 – Marked
Estimert lesetid - 5 min

Du har kanskje hørt snakk om visuelle profiler, grafiske profiler eller visuelle identiteter, men du vet kanskje ikke helt hva det innebærer. I dette blogginnlegget får du en liten innføring i hva en visuell identitet er, og viktigheten av den.
Førsteinntrykk og helhet
82% velger en merkevare de kjenner til
En viktig del av merkevarebyggingen


Man kan egentlig se på den visuelle identiteten som designdelen av merkevarebyggingen. Det er derfor veldig viktig å være konsekvent for at bedriften din skal vekke nysgjerrigheten til målgruppen, i tillegg til å fange oppmerksomheten deres. Gjenkjennelighet og synlighet spiller også en viktig rolle her. Når vi sier at det er viktig å være konsekvent, så mener vi at den visuelle identiteten skal være gjennomgående og helhetlig i alt fra nettside og kampanjer, til e-postsignaturer og brosjyrer. Det er jo faktisk sånn at hjernen fanger opp visuelle uttrykk både bevisst og ubevisst hver eneste dag, og det som fenger oss mest, fester seg. Repetisjon kan også være avgjørende for at hjernen skal oppfatte det den ser som viktig. Så når visse farger og elementer går igjen i en bedrift, vil denne bedriften bli gjenkjent av hjernen og derfor også husket bedre enn konkurrentene sine.
En visuell identitet består av navn, logo, fargepalett, typografi, bildestil og grafiske elementer som f.eks. ikoner, som sammen skaper den unike personligheten til bedriften. Denne personligheten må brukes på alle digitale og trykte flater, for å sørge for kontinuitet i profileringen, og hele tiden underbygge merkevaren og budskapet som ønskes formidlet.
Prosessen med å utvikle en visuell identitet
Når vi skal utvikle visuelle identiteter består prosessen normalt sett av en innsikts- og strategifase og en designfase. Avslutningsvis lager vi en designmanual, som er en slags bruksanvisning med retningslinjer for virksomhetens visuelle framtoning. Da kan alle som skal arbeide med bedriften i fremtiden, enkelt finne ut hvilke retningslinjer de må forholde seg til.
«Men hvorfor i all verden skal jeg endre bedriftens visuelle profil da?», tenker du kanskje?
Jo, nå skal du få høre. Du bør vurdere en endring av bedriftens visuelle profil hvis:
o bedriften eller organisasjonen din ønsker å styrke posisjonen sin gjennom design og strategi.
o du skal få laget ny nettside og samtidig ønsker å modernisere profilen til bedriften.
o den visuelle profilen er utdatert, og du ønsker en total omprofilering.
o du ønsker å beholde logoen, men trenger flere visuelle elementer i verktøykassa.
o bedriften eller organisasjonen mangler oversikt og trenger en designmanual.
o du har et konsept som skal skille seg fra bedriftens egen identitet.
Eksempler på bedrifter som har jobbet godt med sine visuelle identiteter

Malin Sammerud
Grafisk designer og Innholdsprodusent, Wican Marked
Malin har en bachelorgrad i grafisk design og art direction fra kunstakademiet NABA i Milano. Hun har bred erfaring med både trykte og digitale flater, og har jobbet med alt fra pakningsdesign til visuelle identiteter. Hun er ansatt som Grafisk designer og Innholdsprodusent på markedsavdelingen vår, hvor hun tryller frem blant annet flotte annonser og visuelle profiler for kundene våre.
Les andre blogginnlegg fra Bent her