Hvordan velge regnskapsprogram?

6 tips for å jobbe effektivt med årsregnskapet.
5. mars 2018
Tapte samtaler kan føre til tapte inntekter.
14. mars 2018
Vis alle

Hvordan velge regnskapsprogram?

Det begynner etter hvert å bli mange ulike regnskapsprogram på markedet. Noen er gratis å benytte, andre er rimelige i pris, mens noen er svært kostbare. Så. Hvordan skal man gå frem for å velge riktig regnskapsprogram?

Det første steget er å gå grundig til verks for å forstå hvilke behov du egentlig har når det kommer til ditt regnskap. De ulike regnskapsprogrammene har ulike funksjoner knyttet til ulike yrker og regnskapsbehov.

  • Om du ikke har planer om å ha ansatte i ditt firma, er det med andre ord ikke nødvendig å betale ekstra for et regnskapsprogram som har mange funksjoner for dette. Unødvendig mange funksjoner vil også bare gjøre deg mer forvirret og usikker på hva du skal benytte og hva du skal overse.
  • Et annet viktig poeng er integrering med regnskapsfører. Om du benytter en ekstern regnskapsfører kan det være lurt å høre hvilke regnskapsprogram de benytter, og hvilke de har kjennskap til å arbeide med. Dette vil gjøre det langt enklere for de å håndtere dine regnskapstall.
  • Kontroller også om regnskapet ditt vil være online eller offline, samt om det kan benyttes i multikanal som mobil og lesebrett. For mange kan det være helt OK å benytte en applikasjon som er installert på datamaskinen hjemme eller på kontoret. Dersom du er mye på farten kan det samtidig være praktisk å ha tilgang på regnskapsprogrammet fra ulike datamaskiner slik at du raskt kan legge inn nye bilag.
  • Sist vil jeg også anbefale å sjekke litt rundt på nettet hvilke opplevelser andre næringsdrivende har med de ulike regnskapsprogrammene. Dette vil du finne i forum og på blogger rundt omkring. Du kan også høre med venner og bransjekolleger rundt hvilken erfaring de har med de ulike regnskapsprogrammene

Vi har god erfaring med Visma Business, Visma Global, PowerOffice Go, 24SevenOffice og Tripletex. Ta kontakt med meg så finner vi den løsningen som passer akkurat din bedrift.

 

 

 

Hans-Morten Anonsen
Hans-Morten Anonsen
Hans-Morten Anonsen er styreleder i WiCan Regnskap Fredrikstad AS og var med å starte WiCan Gruppen. Han er engasjert i hvordan IT kan bidra til at små og mellomstore bedrifter kan jobbe mer effektivt ved hjelp av gjennomgående digitaliserte tjenester.