Ledere bør slutte å bruke kvelden til meningsløst arbeid!

Når bør du bytte regnskapsprogram?
5. juni 2019
Vis alle

Ledere bør slutte å bruke kvelden til meningsløst arbeid!

TEKST: GJERMUND GLESNES. FOTO: VEKST I FREDRIKSTAD

Det er lett å måle prisdifferansen mellom to datasystemer eller regnskapstjenester. Det virker som at mange ledere ikke husker at også deres tidsbruk har en pris for bedriften og at inntjeningen ved å få mer tid til ledelse, salg og markedsføring, trolig vil være langt større enn prisforskjellen mellom tjenestene, sier Hans-Morten Anonsen. Han konstaterer likevel at forståelsen for at digitalisering gir store gevinster, også begynner å bli utbredt blant lederne i små og mellomstore bedrifter.

 

Jeg hadde møte med en gullsmed i dag. Han så med en gang at han ville spare penger og unngå masse unødig arbeid. Dermed ville han kunne bruke mer tid bak benken, på å lage smykker, i stedet for å jobbe med papir, forteller han. Han forklarer at nettopp det er grunntanken til firmaet hans: Fredrikstad-bedriften syr sammen programvareløsninger og lærer opp brukere slik at bedrifter kan bruke minst mulig tid på administrasjon. «Minst mulig tid» vil si at samme opplysning aldri skal måtte skrives inn to ganger – uansett hvor mange systemer den må inn i. Hvis bedriftens kunde allerede har skrevet inn opplysningen, skal bedriften slippe å bruke tid i det hele tatt. ALT KAN SNAKKE SAMMEN – Å gjøre ting to ganger, er tungvint.

Det er helt unødvendig med dagens datasystemer, fastslår Hans-Morten Anonsen. Han bruker igjen en konkret kunde som: En ung gründer i Oslo. – Unge ledere og medarbeidere er ikke villige til å bruke kvelden på å videresende og rydde i dokumenter. De kan gjerne jobbe på kvelden, men ikke på meningsløst arbeid – Når han får en bestilling i nettbutikken, går ordren direkte til produksjon og lager. Transaksjonen blir lagt inn i regnskapet, og salgsstatistikken blir oppdatert. Alt sammen helt uten at han er involvert. Han ser det bare på et dashbord, hvis han vil, forklarer Anonsen. Belønningen er åpenbar, mener han. – Gründeren kan nå bruke tiden på salg og markedsføring, i stedet for å sende ordrer til produksjon og lager, og bilag til regnskapsføreren, sier han. De unge forventer sømløse systemer Oslo-gründeren er 28 år. For ham og hans generasjon er det en selvfølge at datasystemene snakker sømløst sammen, forklarer WiCan-sjefen.

Når han får en bestilling i nettbutikken, går ordren direkte til produksjon og lager. Transaksjonen blir lagt inn i regnskapet, og salgsstatistikken blir oppdatert. Alt sammen helt uten at han er involvert.

De unge i dag har aldri opplevd tungvint. De forventer bare at systemene skal fungere og være integrerte, sier han.  Anonsen er ikke i tvil om at denne forståelsen gir bedre lønnsomhet for bedriftene. – Opplever du at ikke alle forstår det? – Ja. Noen bedriftsledere svarer at den unødvendige tidsbruken ikke spiller noen rolle, fordi de gjør arbeidet på kveldstid. Jeg mener at folk også bør verdsette den tiden i kroner og øre. De må verdsette sin egen tid, svarer han. – Unge ledere og medarbeidere har en helt annen innstilling. De er ikke villige til å bruke kvelden på å videresende og rydde i dokumenter. De kan gjerne jobbe på kvelden, men ikke på meningsløst arbeid som kunne gått automatisk, legger han til

 

MER ENN BARE PROGRAMVARE

 

I WiCan setter de sin ære i å hjelpe bedriftene til å oppnå akkurat dette: Å sette sammen softwareløsninger som fungerer på tvers, slik at alt integreres og antallet manuelle transaksjoner blir så nær null som overhodet mulig. – Når han får en bestilling i nettbutikken, går ordren direkte til produksjon og lager. Transaksjonen blir lagt inn i regnskapet, og salgsstatistikken blir oppdatert. Alt sammen helt uten at han er involvert. Det er imidlertid bare halve jobben for Fredrikstad-selskapet. – Vi lever ikke bare av å selge software. Vi lever av å yte service og rådgivning, og å jobbe med arbeids‑ yten til kunden, sier Hans-Morten Anonsen, og fortsetter: – Det er to måter en bedrift kan sette i gang med ny teknologi på. De kan slå på teknikken og bare kjøre. Eller de kan fokusere på bruken av programmene. Her ser vi at mange gjør feil. De bare installerer programvaren og kjører. – Hvorfor blir det feil? – Ta Office 365 som eksempel. Det har mange hørt er bra, og tenker: «Det må vi ha». Men hvis de fortsatt er satt i det gamle mønsteret med å jobbe, fungerer ikke programvareuniverset slik som bedriften bør bruke det. Da er det i bunn og grunn fortsatt bare Word, Excel og epost, i stedet for å gi muligheter for å jobbe sammen på helt nye måter, sier Anonsen.

Er du en slags digitaliseringsmisjonær?

Jeg føler det er det jeg har drevet med hele tiden, svarer han og viser til den spede starten på selskapet som i dag har 24 ansatte og kontorer i Fredrikstad, Halden og Larvik. – Tillit er nøkkelen Da han startet WiCan i 2003 sammen med sin tidligere kollega i Wisma, Bent Hansen Widnes, var de tre personer. Og de startet med tom kundeliste. Dermed måtte de ringe kalde kunder for å prøve å få til et møte. Nå er salgsstrategien en helt annen. – Det vi har mest nytte av, er jungeltelegrafen. At eksisterende kunder anbefaler oss. Men det krevde en del arbeid å komme dit, sier Hans-Morten Anonsen. Også software-salg er nemlig personbasert, bedyrer han. – Vi er helt avhengige av å skape tillit. Derfor kan vi ikke selge for å selge. Vi må hjelpe kundene våre til å lykkes med digitaliseringen, sier han.

GJERMUND GLESNES
GJERMUND GLESNES
Før han begynte hos Cloud Media, hadde Gjermund laget reportasjer og foto fra 44 land, om alt fra voodooprester i Benin til nyhetssaker og forbrukerstoff om bil, teknologi og helse. Reportasjene hans har havnet i blant annet VG Helg, A-Magasinet, Dagbladet, Vi Menn og Magasinet Reiselyst. Den erfaringen gjør Gjermund i stand til å skrive levende og engasjerende om alt fra gjærbakst til pulsklokker for kunder som Elkjøp, Orkla, Telenor og Scandic Hotels. Han har tatt en rekke sertifiseringer innen SEO slik at tekstene når fram dit han vil: til leserne. Han holder også foredrag og kurs om tekst i kombinasjon med SEO. Reisetrangen og eventyrlysten lever han ut gjennom reisebloggen Det vonde liv.