Må det koste skjorta å sette ut IT-driften?

Tapte samtaler kan føre til tapte inntekter.
14. mars 2018
Fakturering og miljøet?
22. mars 2018
Vis alle

Må det koste skjorta å sette ut IT-driften?

Mange bedrifter nøler når de vurderer å velge en ekstern leverandør for å ta vare på bedriftens IT-drift. Dels fordi tilbud og leverandører er mange, men kanskje fremfor alt fordi man anser at dette er en dyr løsning. Men må effektiv IT-drift virkelig koste mer enn det smaker? Ikke alltid, sier vi!

Hvorfor kan det være dyrt å sette bort IT-driften?

Kostnaden for IT-drift avhenger av flere faktorer, inkludert dagens IT-miljø og maskineri. Andre ting som påvirker kostnaden er naturligvis hvilket nivå  av IT-kompetanse bedriften har behov for. Moderne IT-drift, inkludert programvare og maskinvare, gir ofte gode forutsetninger for lavere kostnader. På den annen side kan gammel programvare, utdatert maskinvare og ansatte med en lavere grad av IT-kunnskap føre til høyere IT-kostnader.

Valget av rett leverandør for IT-drift.

I valget av leverandør av IT-drift, kan det være lett å se seg blind på tallene. Prisene kan variere mye, men også kvaliteten. En lavere pris betyr sjelden så mye kunnskap, tilgjengelighet eller oppfølging ettersom du trolig ikke får tilgang til de nødvendige ressursene. Samtidig kan en dyrere leverandør også være helt feil i samsvar med IT-miljøet og dine behov. I anskaffelsen av en ekstern leverandør bør du ikke bare se på pris, tilgjengelighet og servicegrad, men også be om spesifikke kundereferanser. Referansene bør være fra lignende kunder som din egen bedrift, med tilsvarende behov, og du bør også ha tilgang til denne kontaktinformasjonen slik at du kan sjekke referansen selv.

Så må det virkelig koste skjorta?

Den totale IT-kostnaden består ikke bare av de mest åpenbare utgiftene. En ikke-fungerende IT-park med datamaskiner eller programvare som ikke fungerer er ikke bare en stor kostnad, men ofte også en skjult IT-kostnad. Mange glemmer bare å beregne kostnaden av at ansatte ikke kan gjøre jobben sin med de best mulige forholdene.  Her finnes det kostnader som kan reduseres betydelig ved å velge riktig leverandør.

Oppsummert vil jeg si at du får det du betaler for. En lavere pris betyr færre ressurser som kan være tilgjengelige for deg, mens et selskap med litt høyere priser også har mer mulighet for å hjelpe deg på best mulig måte?  Løft blikket og tenk på samarbeidet ditt – Kan leverandøren tilby deg et tilfredsstillende samarbeid med dokumentert kunnskap i IT-miljøet du bruker? Og kanskje viktigst; Hva koster en eventuell manglende støtte eller hjelp?

 

Espen Gundersen
Espen Gundersen
Systemkonsulent hos WiCan Data AS siden 2012. Jobber til daglig med vedlikehold av ASP-senteret og serverparken hos oss. Espen er Visma VAF-sertifisert, og har vært i IT-bransjen i 18 år.