Smarte møterom

Publisert 22. august 2022 – IT

Estimert lesetid - 4 min

digitalt-møte
Det er stadig mer bruk av videomøter, og i mange interne møter har man behov for å presentere dokumenter, tegninger og annet på skjerm. Det er også flere møter hvor noen ansatte deltar digitalt. Dette stiller høyere krav til bedriftens møterom. Ved å velge digitale og smarte løsninger får du mulighet til å planlegge og gjennomføre gode møter med god kvalitet.

Moderne møterom skal være enkle i bruk

Vår erfaring er at de møterommene som blir brukt mye, er de som kan benyttes på en rask og enkel måte. Det kan være ansatte som ønsker å starte et videomøte eller man skal presentere en idé for kollegaer. Da er det viktig at utstyret fungerer godt og problemfritt. Teams og Zoom har ført til at vi med ganske enkle midler har fått muligheten til å holde gode videomøter. Det er selvfølgelig heller ingen ulempe med den gode lyd- og bildekvaliteten man får med dagens utstyr. For at løsningen skal fungere godt for de ansatte, er det viktig at den tilpasses bedriftens behov. For noen er det beste at alle logger seg inn på en møteroms-pc. For andre vil den enkleste løsningen være at man benytter egne enheter som man kobler til, enten med kabel, eller med trådløs overføring som jeg skal fortelle mer om i neste avsnitt.

Trådløs tilkobling

I dag har det nemlig kommet mange gode produkter for trådløs overføring. Det gjelder overføring fra pc, Mac eller mobile enheter, hvor bildet blir overført med god kvalitet til skjermen på møterommet. Dagens teknologi tillater også at lyd og video overføres trådløst. Det betyr at man kan starte et videomøte med trådløs tilkobling til kameraet, høyttalere, mikrofon og skjerm. På denne måten kan man enkelt koble seg til et videomøte uten å styre med kabler. Det er fint med bordbrønn* i møtebordet, men ennå bedre å koble til trådløst. Det er også i de fleste tilfeller rimeligere enn å trekke kabler. Fleksible løsninger tilpasset din bedrift gjør det enkelt å bruke møterommet.

Lydkvaliteten er viktig

Selv om det kalles videomøter er det faktisk lyden som er det viktigste. Et møte uten video er fortsatt et møte, et møte uten lyd blir avlyst. Det er også viktig å velge utstyr som er tilpasset møterommet. Mikrofoner bør plukke opp lyden fra møtedeltakerne, men ikke ha så lang rekkevidde at bakgrunnsstøy fra kontorlandskap fanges opp. Videoplanker med innebygd kamera og mikrofon er ofte et godt valg. Disse har også funksjoner for å fjerne ekko, slik at lyden blir bra selv om noen sitter lengre unna mikrofonen. Med riktig valg og plassering av mikrofon og høyttalere, får brukerne en god opplevelse. Man bør også tenke på at møter ofte gjennomføres med en kombinasjon av medarbeidere som sitter sammen, og andre som deltar digitalt. I slike tilfeller er det ofte flere som skal være i samtalen enn møter hvor det er en presentasjon. Da er det det viktig at lydutstyret fungerer godt for samtaler.

På tide å skifte ut projektoren

På møterommet har projektoren lenge vært en opplagt teknologi å bruke. De siste årene har imidlertid konkurrerende skjermteknologi tatt over markedet. Projektorer er følsomme for lys, noe som resulterer i et uskarpt bilde. Spesielt i moderne bygg, hvor kontorlandskap ofte er utformet på en slik måte at naturlig lys kan komme inn, blir bildet fra en projektor rett og slett ikke bra. Ved bruk av projektoren må lys ofte skrus ned og persienner lukkes for å oppnå et godt resultat. Til tross for dette kan ikke bildet fra projektoren måle seg med det man får på en public display-skjerm. De fleste velger derfor i dag en public display skjerm istedenfor projektor, og ikke uten grunn. Den har funksjoner som minner om en TV, noe som gjør den enklere å bruke for alle. Skjermen gir et mye bedre bilde enn en projektor, i tillegg til at den er enklere å installere. La dagene da skyggen til personen som holder møtet kastes over bildet mens han eller hun prøver å unngå å bli blendet, være over. Det er på tide å bytte ut projektoren!

Ta kontakt med oss for å høre mer om de ulike løsningene innen møterom.

*En bordbrønn er et skjult rom i møtebordet med en senket boks for oppbevaring av strømuttak og kabler.

Del

Andreas Løvås

Daglig leder Wican Data, Wican Data

Andreas har fagbrev som serviceelektroniker og har jobbet teknisk med IT i over 25 år, hvor de siste 12 årene har vært hos Wican. Han er en strukturert og kunnskapsrik mann som i dag er daglig leder for Wican Data. Andreas er en skikkelig "skærping” som suger til seg alt av informasjon og kunnskap som han velvillig deler med sine kollegaer og kunder. En annen ting Andreas er god på, er å skape god stemning. Han har 5 gitarer på kontoret som han gjerne drar frem ved enhver anledning.