Slik blir du en vinner på digitalisering

Digitalisering for raskere og mer effektive virksomheter
23. september 2019
Hva er egentlig public display?
25. oktober 2019
Vis alle

Slik blir du en vinner på digitalisering

Er du en av hundretusen små bedrifter som innser at ditt marked og samfunn endres av digitalisering, men er usikker på hvordan du skal dra nytte av utviklingen? Her har du fem konkrete tips på hvordan du kan forandre bedriften din allerede i dag:

 

1 Skaff en brukervennlig hjemmeside

For de aller fleste av oss forbrukere er det første man skal gjøre, uansett hvor stor eller liten bedriften er og ha en form for fotavtrykk på internett. Undersøkelser viser at ni av ti forbrukere finner informasjon om en vare eller tjeneste gjennom å søke på internett. På nettet kan en liten, men modig aktør, plutselig bli stor og vinne markedets trafikk og salg. Siden du nå også kan lage et stilig, mobilvennlig nettsted nesten gratis, er det ikke lenger et argument for å ikke maksimere synligheten din på nettet.


2. Tørr å utfordre store bedrifter for å lokke til deg ansatte

En bedrift kan bare bli så bra som sine ansatte, men hvordan kan din bedrift lokke til seg den beste kompetansen? Mange mindre bedrifter tror fortsatt at ung spisskompetanse alltid ender opp hos større bedrifter med generøse personalgoder. De nye tidene og de yngre generasjoner stiller nå helt andre krav til arbeidsplassen sin. Her kan din størrelse og lidenskapen din bli en skikkelig attraktiv kraft innen rekruttering.


3. Reduser den administrative belastningen

Det er sannsynligvis veldig få grundere som startet selskaper ved å bruke gammel teknologi. Til tross for dette, er det fortsatt mange grundere som administrerer det meste av administrasjonen i lokalt installerte løsninger, som ikke alltid er fleksible og effektive. For de fleste er et enkelt og nettbasert regnskapsprogram det smarteste alternativet i dag. Fordelene med å jobbe med selskapet sitt på nettet er mange. Det vil være lettere for deg som en liten bedrift å stille krav til leverandøren din – hvis den ikke kan dekke dine behov, kan du ofte raskt og enkelt si opp abonnementet ditt og overføre dataene til en ny leverandør. Ved å velge et regnskapsprogram som har forbindelse til nettbanken din, kan du dessuten automatisere store deler av regnskaparbeidet ditt en lavere kostnad.


4. Bruk digital innsikt for å utvikle selskapet

Det finnes en mengde både intelligente og gratis tjenester, som hjelper små bedrifter, for eksempel å måle forretningsverdien på nettstedet og øke synligheten i søkemotorer som Google. Forestillingen om at bare større selskaper trenger eller kan jobbe med digital markedsføring og salg er en myte. De mindre selskapene vil også bli tvunget til å tilpasse seg ny kundeatferd, og de kan også ha mest å tjene på å mestre de nye digitale tjenestene.

 


5. Bryt stillheten med andre grundere

Den raske utviklingen som skjer akkurat nå i både markeder og i hele samfunnet, gjenspeiler en endring i teknologi og mennesker som få små bedrifter alene kan forstå og møte. Det er både nyttig og viktig å tørre å ta en time eller to av hverdagen for å høre på foredrag og møte likesinnede grundere, som også møter utviklingen du gjør.


«Opp i ringene»

Det viktigste er, slik jeg ser det, å gjøre «noe».  Ta kontakt med en av våre rådgivere så besøker vi din bedrift. Sammen kan vi evaluere din bedrift og bli enige om fornuftige tiltak. En ting er like som den alltid har vært. Det er deg det kommer an på 😉

 

 

Hans-Morten Anonsen
Hans-Morten Anonsen
Hans-Morten Anonsen er styreleder i WiCan Regnskap Fredrikstad AS og var med å starte WiCan Gruppen. Han er engasjert i hvordan IT kan bidra til at små og mellomstore bedrifter kan jobbe mer effektivt ved hjelp av gjennomgående digitaliserte tjenester.