Hva skjer med oss når noe uforutsett rammer bedriften, eller enda verre et helt samfunn eller en hel verden? Korona-krisen som for alvor traff Norge 12. mars 2020 har for alltid endret måten vi tenker og jobber på. Vi ble alle tvunget til å tenke nytt og den digitale læringskurven har vel aldri vært brattere enn under denne perioden. Det sies at den teknologiske utviklingen faktisk kan ha blitt fremkyndet med 10-15 år! Men dette er ikke første gang Norge har blitt rammet av en krise. Vi har vært igjennom både oljekriser, finanskriser og flere ulike epidemier, og vi vil mest sannsynlig møte enda flere utfordringer i fremtiden. Så hva skal til for å komme styrket ut av de ulike situasjonene, og hvordan kan markedsføring brukes mest mulig produktivt?

I psykologiens verden finnes det tre mekanismer som slår inn når mennesker opplever kriser eller truende hendelser; fly, frykt eller frys. Hvilken mekanisme du og din bedrift velger er helt avgjørende for om bedriften vil overleve og sikre videre drift.

Jeg har tatt for meg noen av de viktigste grepene du bør ta for å få bedriften helskinnet gjennom en uforutsett situasjon – med fokus på markedsføring.

1. Ta vare på kundene og nettverket deres

Kommuniser tydelig med nettverket deres slik at de til en hver tid vet hvor de har dere, både underveis og i etterkant. Snakk om hvordan dere kan hjelpe og bistå hverandre i en tøff tid. Vis sympati og empati for situasjonen og vis at dere bryr dere om både ansatte og kunder. Bruk gjerne positivitet og lett humor i budskapet – det fester seg godt og blir husket i etterkant.

2. Bruk tiden smart

Har bedriften din kanskje blitt pålagt å lukke en periode? Sørg for å utnytt situasjonen og få iverksatt de prosjektene som lenge har vært satt på vent. Kanskje trenger lokalet litt oppussing, eller kanskje visse rutiner på huset ikke fungerer helt optimalt? Se over tekst og innhold på nettsiden og sørg for at dere har en god plassering på Google ved å optimalisere søkeordene en gang for alle. Dette vil garantert kunne høste langsiktige resultater. Hva med å oppdatere KPI’er, personas, strategier og mål innen slik at dere er bedre sikret for fremtiden? Dette er virkelig tiden for å få orden på alt som tidligere har blitt nedprioritert fordi det ikke har passet!

3. Kompetanseheving

Er bedriften i en situasjon hvor dere har mistet kunder, fått kuttet arbeidsmengden eller har vært nødt til å permittere ansatte? Benytt tiden til å ta det kurset i ‘annonsering i sosiale medier’ du har tenkt på i lang tid, eller ta ferdig den sertifiseringen du lenge har utsatt. Det finnes flust av gratis webinarer og kurs å velge mellom, og det er som oftest svært fleksibelt med tanke på tid og sted. Bruk den frigitte tiden smart – kanskje du endelig kan komme ajour og i tillegg få lest deg opp på manglende kunnskap om blant annet markedsføring.

4. Etabler oversikt over bedriftens markedsføring – og tilpass deretter

Skaff deg oversikt over pågående og fremtidige kampanjer, annonser og eventuell annen markedsføring – og tilpass budskapet til dagens situasjon. Se over tekst og bilder i komunkasjonen og sørg for at innholdet er relevant. Det kan være lurt å pause kampanjer med salgsfokus og heller fokusere på ren merkevarebygging. Annonsen kan gjerne ha en Call To Action (CTA), men den bør tones litt ned. Kanskje CTA kan være at kundene kan ta kontakt med dere for å diskutere alternative løsninger heller enn at dere nå tilbyr halv pris på produktene deres. Sørg for at dere ikke stopper alle annonser, da det er vel så viktig nå som ellers å være synlig for kundene deres.

5. Vær kreativ og finn nye måter å markedsføre bedriften på

Det er kjent at markedsføringstjenester er noe av det første bedrifter kutter når de opplever en økonomisk krise. For det er vel viktigere å sørge for at husleien betales enn at Google-annonsene er optimaliserte? Eller? Hvis man ser litt større på det, kan det være lurt å finne nye kanaler eller måter å markedsføre seg på. Ta sosiale medier, og Facebook som et eksempel. Prisen på annonsene styres utfra etterspørselen, og hva tror du skjer når «alle andre» fjerner annonsene sine? Nettopp – det blir rimeligere for deg å spre ditt glade budskap til enda flere i målgruppen – og for en mye billigere penge. Smart, ikke sant?

Vurder om det finnes nye måter å selge tjenestene deres på. Webinarer, digitale arrangementer, hjemlevering av varer og drive-through, er bare noen eksempler på tjenester som har blitt svært godt mottatt tidligere. Mye kan endre seg i en unntakssituasjon, så det er smart å ta en titt over markedsstrategien. Skal dere for eksempel fortsatt henvende dere til samme målgruppe? Hvilke utfordringer har de og hva kan dere bistå med? Kanskje det også har dukket opp en ny målgruppe eller nye personas i løpet av denne tiden?

Mulighetene for å skaffe nye kunder under en krise er så absolutt til stede med riktig markedsføring, men husk at det er vel så viktig å ta vare på eksisterende kunder.