7 grunner til å satse på salg via nettbutikk

Publisert 14. juli 2020 – IT

Estimert lesetid - 4 min


Stadig flere bedrifter velger å gjøre sine produkter og tjenester tilgjengelig via nettet, og vi ser at de som gjør dette opplever økt salg. Mens 8 av 10 nordmenn handler gjennom nettbutikker, er det kun 2 av 10 bedrifter som tilbyr salg over nett. Ikke alle bedrifter har mulighet til å selge fra nettbutikk, men mange kan finne nye muligheter ved å tenke utenfor boksen. Her er syv grunner til at bedrifter bør satse på salg via nettbutikk:

1. Økt salg og raskere salgsprosess

Ved å gjøre produktene og tjenestene tilgjengelige hvor og når som helst, vil kundene enkelt kunne legge inn ordre uten å oppsøke en fysisk butikk. Tilgjengeligheten åpner for raske beslutninger for å kjøpe varen, og bedriften vil dermed oppleve økt salg. I tillegg kan bedriften flytte ressurser til rask kundeservice.

2. Automatikk og lavere kostnader

I en nettbutikk er det lettere å benytte automatiske rutiner. Det kan for eksempel være kundetilpasset presentasjon av produkter og man kan vise tilbehør som kan gi mersalg. Det kan også være automatisk oppfølging av kunder som har varer i handlevognen eller rutiner som overfører ordre til fakturering og gjøre klar dokumenter for sending av varer eller levering av tjenester. Systemene kan også generere rapporter og statistikker som viser det du ønsker å se.

En nettbutikk har lavere driftskostnader enn fysiske butikker, ved for eksempel lønn, husleie og markedsføring. Mindre kostnader vil gjøre det mulig å selge produktene til konkurransedyktige priser, og likevel ha god fortjeneste.

3. Alltid tilgjengelig for kunden

Også i bedriftsmarkedet ser vi at mange ønsker å legge inn ordre etter arbeidstid. Det er kanskje først etter arbeidsdagens slutt at dine kunder har tid til å tenke gjennom hvilke varer og tjenester de ønsker å bestille. Dersom en butikk eller leverandør ikke er tilgjengelig via telefon eller e-post, vil det være mest sannsynlig den med nettbutikk som kan stikke av med salget.

Kunden kan rett og slett bestille der de er, på et tidspunkt som passer dem. Og du kan tjene penger mens du sover. Ordrene tikker inn, blir behandlet og gjort klart for deg til å ferdigstilles når du starter din arbeidsdag. Føles fantastisk, ikke sant? Det er faktisk det det er!

4. Globalt marked

En nettbutikk vil gi deg mulighet til å nå ut og tilby dine produkter og tjenester til kunder over hele verden, uavhengig av avstand og tidssone. «Vi kan jo ikke se den grense under vann!» sa Harald Heide-Steen Jr. i sketsjen «Russisk ubåtkaptein». Det er litt på samme måte med internett. Du møter ikke geografiske grenser på samme måte, og kan nå ut til potensielle kunder over hele landet eller utenfor landets grenser. Dette økte markedet for mulige kunder kan føre ditt firma til nye høyder.

5. Du kan måle effekten av markedsføringen

Digital markedsføring lar deg lage målrettede annonser og kampanjer som fører kunder direkte til nettbutikken. Fordelen med dette er at du kan se resultatene i sanntid, noe som ikke er mulig om vi sammenligner med avisannonser og fysiske besøk i butikk.

Du kan følge kundenes kjøpsprosess fra de klikker på en annonse eller innlegg på sosiale medier, til de legger inn ordre og fullfører et kjøp. Når du kan spore sidevisninger, klikk og kanaler som trekker kundene til nettbutikken kan du basere markedsføringen på statistikk og fakta, i stedet for magefølelse.

6. Prisene blir akseptert

Når vi handler på nettet aksepterer vi prisene som de er, i motsetning til når man i samtale med kunder kan bli bedt om å gi ekstra rabatter. Det er en underbevisst prosess som overbeviser oss om at priser vi ser på nett er fast pris. Dette er en felles praksis som store og små bedrifter har hatt fordel av på nettet i årevis. Det kan også din bedrift dra nytte av.

7. Lokal støtte

Mange lokale småbedrifter har opplevd nedgang på grunn av økt netthandel, og mange er opptatt av å støtte nettopp disse bedriftene. Samtidig ser vi at tilgjengeligheten på nett, og muligheten til å få produkter levert rett på døra er ønsket av kunder. For at lokale småbedrifter skal konkurrere med de store nettbutikkene må de delta i konkurransen. Det gjør de kun med nettbutikk.

Ingen vet hvordan fremtiden blir, men det er sikkert at nettbasert salg øker i både privat- og bedriftsmarkedet. Så hva kan du og din bedrift gjøre for å levere på en mer moderne måte?

Del

Andreas Løvås

Andreas Løvås

Daglig leder Wican Data, Wican Data

Andreas har fagbrev som serviceelektroniker og har jobbet teknisk med IT i over 25 år, hvor de siste 12 årene har vært hos Wican. Han er en strukturert og kunnskapsrik mann som i dag er daglig leder for Wican Data. Andreas er en skikkelig "skærping” som suger til seg alt av informasjon og kunnskap som han velvillig deler med sine kollegaer og kunder. En annen ting Andreas er god på, er å skape god stemning. Han har 5 gitarer på kontoret som han gjerne drar frem ved enhver anledning.