Fargepsykologi i markedsføring og merkevarebygging

Fargepsykologi er veldig viktig når det kommer til markedsføring og merkevarebygging. Farger er det som får publikum til å se det du vil de skal se, føle det du vil de skal føle, og gjøre det du vil de skal gjøre. Hvilke fargetoner du velger kan også påvirke brukervennligheten, og om innholdet er lesbart eller ikke. Det er dette som gjør forståelse av fargepsykologi så viktig for å lykkes med innholdet ditt.

Hva er fargepsykologi?

Fargepsykologi er læren om hvordan farger påvirker menneskelige følelser og adferd. Når det gjelder målgruppen og kundene dine, vil fargepsykologi påvirke deres inntrykk av merkevaren din.

Mange mener at farger kan fremkalle visse følelser som er knyttet til minner som vi har av de spesifikke fargetonene gjennom hele livet. For eksempel syns mange av oss som har svømt i havet det er beroligende, derfor er blått ofte forbundet med følelser av ro og stabilitet. Og når det gjelder å se på den gule solen, har vi en tendens til å føle varme og fred.

Hvordan henger fargepsykologi sammen med markedsføring og merkevarebygging?

En effektiv markedsføringskampanje vil skape en forbindelse mellom merkevaren din og forbrukeren. Dette kan bygge merkekjennskap og lojalitet. Som merkevare er denne informasjonen verdifull, og du ønsker å sikre at du har en strategi bak fargene du vil bruke for å få kontakt med målgruppen din.

Farger påvirker hvordan en forbruker vil oppfatte personligheten og representasjonen av merkevaren og bedriften. Derfor er det viktig å forstå hva de ulike fargene representerer og hvilke forskjeller det er på menn og kvinner, slik at bedriften/merkevaren din gir et godt førsteinntrykk, og målgruppen oppfatter bedriften/merkevaren slik du ønsker. Å forstå psykologien bak farger og å bruke de riktige fargene for merkevaren din, vil hjelpe deg å bygge et publikum og generere konverteringer.

Når folk kjøper et produkt, fokuserer 93% av kjøperne på produktets visuelle utseende.

84,7% av kjøperne hevder at farge er det primære trekkplasteret. (https://digitalsynopsis.com/advertising/psychology-of-colors-in-marketing/)

Farger hjelper deg å bygge en minneverdig merkevare

Farge er et kraftfullt verktøy når det kommer til merkevarebygging. Forbrukere kan identifisere et merke ene og alene på grunn av logoens farge og form.

For eksempel, når du ser Coca-Cola med sin røde farge, vil du umiddelbart vite hvilket merke det er, fordi det er deres konsistente farge. Når du ser den gule M-en fra McDonald’s, vil du umiddelbart vite at det er McDonald’s-logoen.

Forskning viser at folk gjør en underbevisst vurdering av en person, miljø eller produkt innen 90 sekunder etter første visning, og at mellom 62%–90% av vurderingen er basert på farge alene. Opptil 90% av denne vurderingen er påvirket av fargene de ser. Bloggeren Neil Patel gir ytterligere bevis på hvordan farger påvirker konverteringsfrekvensen, og avslører at 85% av forbrukere baserer kjøpsbeslutninger på farger, og at fargeannonser i magasiner blir gjenkjent 26% oftere enn annonser i svart/hvitt. Faktisk hjelper farger folk med å gjenkjenne merkevaren din med opptil 80%. Derfor er det viktig å velge farge med omhu og å holde seg til den.

Menn vs. kvinner

Menn og kvinner opplever og reagerer ulikt på farger, og de har ulike fargepreferanser. Kissmetrics-bloggen og Hallock sier begge at:

  • blå er den foretrukne fargen av både menn (57%) og kvinner (35%), selv om den er mer foretrukket av menn.
  • menn misliker brunt mest, mens kvinner misliker oransje mest.
  • fargene som ble mislikt ble også sett på som “billige”.
  • menn tolererer akromatiske farger (dvs. gråtoner) bedre.
  • kvinner foretrekker fargenyanser, mens menn foretrekker rene farger eller farger som er skyggelagt.
  • Et flertall av menn (56%) og kvinner (76%) foretrekker kalde farger generelt.
  • Oransje og gult blir stadig mer mislikt etter hvert som begge kjønn blir eldre.

Det er faktisk slik at kvinner generelt ser flere farger enn menn. De er også mer oppmerksomme på små fargeforskjeller innenfor et fargeområde. Dette kan forklare hvorfor menn ganske enkelt kaller fargen blå for blå, mens kvinner ser kongeblå, azurblå, himmelblå, turkis og alle slags varianter av blått. Kanskje menn er i bedre stand til å tolerere både fargeløse og lyse fargepaletter, fordi de ikke er så følsomme for fargens natur og nyanser som kvinner ser ut til å være?

Farger kan forbedre konverteringsraten

Visste du at farger kan hjelpe målgruppen din til å handle? Menneskelig adferd er programmert til å reagere på farger. Ved å tenke nøye gjennom og velge riktige farger, kan du derfor få seere til å bli kunder. Mange annonsører har utført A/B-testing, som har vist at fargen på en knapp på et nettsted kan øke konverteringene. En test utført av HubSpot viste at endring av fargen på knappen, fra grønn til rød, økte konverteringen med 21%.

En liten oppsummering

Farger spiller en stor rolle når målgruppen din skal ta valg og handle – både bevisst og ubevisst. Derfor er fargepsykologi en viktig del i markedsføringen og merkevarebyggingen og noe man alltid bør ha i bakhodet når man lager innhold og visuelle identiteter. Farger påvirker hvordan målgruppen din oppfatter bedriften eller merkevaren din, så det å forstå psykologien bak fargene og å bruke de riktige fargene for merkevaren din, vil hjelpe deg å bygge publikum og generere konverteringer. Husk også på at menn og kvinner opplever og reagerer ulikt på farger, så om målgruppen din hovedsakelig er menn, så bør du kanskje velge en annen farge enn om kvinner er primærmålgruppen din.

I neste bloggsak skal jeg skrive litt om alle de ulike fargene vi omgir oss med i hverdagen – hvilke følelser de fremkaller, hva de står for og hvilke farger kjente merkevarer/bedrifter har brukt i sine visuelle identiteter.

–––––

Kilder: digitalagencynetwork.com | blog.hubspot.com | digitalsynopsis.com | adobe.com