Hva innebærer digital markedsføring, og hva kan du forvente? (Digital markedsføring, del 3 av 3)

Publisert 14. desember 2020 – Marked

Estimert lesetid - 5 min


Dette er den siste artikkelen i en serie av tre:

  1. Hva er hensikten med markedsføring?
  2. Hva er forskjellen på tradisjonell og digital markedsføring?
  3. Hva innebærer digital markedsføring, og hva kan du forvente?

Frem til nå har jeg forklart hensikten med markedsføring, hvordan det skal veilede kunder gjennom kjøpsprosessen, og hva som er forskjellen mellom tradisjonell og digital markedsføring. Men hva innebærer egentlig digital markedsføring – og hva kan du forvente?

Nettside

Er det én ting de aller fleste bedrifter bør ha er det en nettside som gir forbrukerne den informasjonen de faktisk leter etter – på en enkel og brukervennlig måte. Nettsiden bør forklare hva bedriften din leverer, hvor du er lokalisert og hvordan kunder kan komme i kontakt med deg.

En nettside kan skaffe flere nye kunder ved å være synlig og komme høyt opp på søkeresultatene i søkemotorer, som Google. Men nettsider får ikke en god plassering av seg selv. Det krever tid og ressurser til å jobbe med søkemotoroptimalisering, altså strategier og metoder for å rangere høyt. Det innebærer blant annet å bruke de riktige søkeordene på en slik måte at Google ønsker å vise nettsiden i søk som er relevante. Er du usikker på hvordan søkemotoroptimalisering fungerer, kan du lese mer om det i blogginnlegget “Hva er egentlig søkemotoroptimalisering?”.

Blogg og artikler

Det å skrive informative blogginnlegg og artikler, er en gyllen mulighet til å gi forbrukere den informasjonen de leter etter for å kunne bevege seg gjennom kjøpsprosessen som jeg snakket om i det første blogginnlegget. Det betyr at du er nødt til å planlegge temaer godt for at det skal være en effektiv kanal. Du må tenke på hvem du skriver til, og hvilken informasjon de leter etter – på hvilket steg i kjøpstprosessen. I tillegg må teksten i seg selv være forståelig og interessant for den spesifikke målgruppen du prøver å rette deg inn mot.

Blogginnlegg og artikler gir også større mulighet for at nettsiden vises og rangeres høyere i søkeresultatene i Google. Er det ord du ønsker å rangere på, men som ikke er logisk å bruke i innholdet på selve nettsiden? Skriv et godt blogginnlegg eller to om det, og du kan vises i søkeresultatene som en kompetent og kunnskapsrik leverandør for de produktene og tjenestene du leverer.

Sosiale medier

Sosiale medier lar deg være synlig der målgruppen din befinner seg og bruker tid, for eksempel når de sitter på bussen på vei hjem fra jobb. For mange bedrifter handler sosiale medier om å eksponere merkevaren, produkter og tjenester for målgruppen så ofte som mulig. Det gjør de ved å publisere innlegg jevnlig slik at de vises i feeden til de som følger bedriften.

Du kan også bruke sosiale medier til å nå ut til personer som ikke følger bedriften på de forskjellige plattformene. Dette gjør du ved at noen engasjerer seg med innlegget, altså gjennom likerklikk, kommentarer og delinger. Du har kanskje lagt merke til det selv. Du ser innleggene til flere forskjellige bedrifter du selv ikke følger eller har hørt om – kun fordi én av dine venner har engasjert med innlegget.

E-post og nyhetsbrev

Dersom fokuset er jevnlig eksponering og merkevarebygging kan e-post og nyhetsbrev være en annen effektiv kanal for deg. Her er det viktig å tenke på at du må ha nok innhold for å kunne sende nyhetsbrev jevnlig, slik at det dermed er effektivt. Du har kanskje opplevd det selv – plutselig en dag får du e-post fra noen du ikke kan huske å ha sagt ja til. Hva var førsteinntrykket ditt da du så denne e-posten?

Akkurat hvor ofte du bør sende nyhetsbrev er det ingen fasit på, men du bør tenke at hensikten er jevnlig eksponering og informasjonsdeling – samtidig som du ikke skal være for «plagsom» slik at de melder seg ut av e-postlisten din. Legg en plan for nyhetsbrevene frem i tid, og tenkt på hvilket innhold du ønsker å meddele. Kanskje er det noe relatert til sesonger, f.eks. jul eller sommer?

Annonser

Annonsering på nett lar deg i bunn og grunn betale for å være synlig for enda flere av målgruppen din. For mange fungerer denne kanalen som en vei inn hos potensielle kunder som ikke har hørt om merkevaren før – altså merkevarebygging.

Du kan velge å annonsere på sosiale medier, i Google og andre søkemotorer. Uansett hva du velger har du alltid kontroll over både hvem annonsene er rettet mot, hvor mye du er villig til å betale per dag og/eller klikk, og ikke minst hvordan annonsene ser ut. På grunn av denne kontrollen og muligheten til å rette seg mot spesifikke personer er dette en av de mest kosteffektive kanalene.

Vær synlig der kundene dine er

Markedsføring handler om å lede kunder gjennom kjøpsprosessen med verdifull og relevant informasjon. For at du skal kunne levere denne informasjonen, er du nødt til å være synlig akkurat der kundene leter etter denne informasjonen – ikke i de kanalene kundene ikke bruker.

Er du usikker på hvilke kanaler som passer din bedrift kan du ta en titt på webinaret «Hvordan bli synlig på nett og nå ønsket målgruppe». Du er også velkommen til å ta kontakt med oss i Wican Marked for en uforpliktende prat.

Del

Avatar

Karianne Holm

Digital markedsfører, Wican Marked

Karianne har studert markedsføring i Australia med videre fordypning i digital markedsføring i Norge. Hun elsker å analysere forbrukeratferd og bruke statistikk til annonser og oppbygging av nettsider. Karianne sørger dermed for at kundene våre får best mulig optimalisering og plassering i organiske søk. Karianne er ikke bare nerd når det kommer til analysebiten, men innfrir på mange andre punkter, bl.a med sin interesse for Formel 1, 60-70-talls musikk og game’ing.