Lønn eller utbytte – Hva lønner seg?
Ingen foretak er like, og man må vurdere i hvert tilfelle hva som er mest gunstig for en selv. Livssituasjon,
Ingen foretak er like, og man må vurdere i hvert tilfelle hva som er mest gunstig for en selv. Livssituasjon,
Det er stadig mer bruk av videomøter, og i mange interne møter har man behov for å presentere dokumenter, tegninger
Huldt & Lillevik med sluttdato Pensjonsalderen nærmer seg ubønnhørlig for et av Visma sine mest betrodde lønnssystemer. I flere tiår
Har du noen gang opplevd panikken som treffer når du innser at datamaskinen eller harddisken din ikke lenger finner en
Frivillige foreninger er som regel ikke skatte- og mva-pliktige, og grensene for arbeidsgiveravgift og innberetningsplikt er høyere enn ved bedrifter. Da er det vel ikke så nøye med regnskapsføringen? Et medlem som ikke er redd for tall kan ta kassererjobben – det er jo bare å kreve inn kontingent og betale regninger, er det ikke?
Frem til nå har jeg forklart hensikten med markedsføring, hvordan det skal veilede kunder gjennom kjøpsprosessen, og hva som er forskjellen mellom tradisjonell og digital markedsføring. Men hva innebærer egentlig digital markedsføring – og hva kan du forvente?
Frem til nå har du definert forretningsidéen, utarbeidet en forretningsmodell, analysert markedet og konkurrentene, og satt opp de første budsjettene. Det er nå på tide å se på hvordan du skal finansiere oppstarten og tiden frem til bedriften går med overskudd. Bruk budsjettene og den ferdigstilte forretningsplanen godt i samtaler med banker, investorer eller andre som tilbyr økonomiske midler.
Økonomisk planlegging er helt avgjørende når du utvikler en forretningsplan. I en oppstartfase skal det som regel en del varekjøp og investeringer til før penger fra kunder kommer inn på konto. Blir kontoen tom, vil det fort oppstå store utfordringer. Grundige og veloverveide budsjetter er avgjørende dersom du vil trenge samarbeidspartnere, investorer eller annen finansiell bistand.
Outsourcing av IT-driften vil gi de fleste bedrifter mange fordeler. Dette gjelder spesielt små og mellomstore bedrifter som med en kort tidshorisont kan ta i bruk nye og forbedrede løsninger enn de man jobbet på tidligere. Dette kan igjen skape et konkurransefortrinn og gi muligheter for effektivisering og utvikling av selskapet. Tilgang til god teknisk kompetanse vil hjelpe selskapet til å utnytte nye muligheter og til å nå nye driftsmessige mål.
Uansett hvilken bransje du skal operere i, bør du gjøre en grunnleggende markedsanalyse for å få innsikt i det som skal bli ditt marked. Skal du åpne en fysisk butikk må du vurdere antall potensielle kunder som bor eller jobber i området, mens B2B-leverandører må vurdere antall bedrifter i deres geografiske nedslagsfelt. Begge må ta stilling til hvor mange, og hvilke konkurrenter det er som opererer i det samme markedet.
En forretningsmodell skal kortfattet beskrive hvordan du planlegger å drive bedriften for å oppnå lønnsomhet. Har du gjort en grundig evaluering av markedet, produktet eller tjenesten du skal selge, er du allerede godt på vei. Ved å utarbeide en god forretningsmodell med oversikt over alle prosesser og ressurser bedriften din må ha for å selge sine produkter og tjenester, er forutsetningene for å lykkes enda større.
Heldigvis finnes det ikke noen fasit for hva en god forretningsidé er, og den trenger nødvendigvis ikke være revolusjonerende og innovativ. Kanskje din idé skaper en ny og enklere måte å distribuere produkter på, eller at en salg- og bestillingsprosess gjør at produktet kan selges til en lavere pris i et allerede eksisterende marked. Det som er avgjørende er at forretningsidéen løser et problem, og at det finnes kunder som er villig til å betale for akkurat din løsning.
Før du velger å etablere et selskap og begynne på reisen som bedriftseier, er det flere vesentlige ting du må ha avklart og planlagt. Dette er best gjort ved å utarbeide en forretningsplan. Denne planen skal fungere som et styringsverktøy som beskriver hva du skal gjøre, hvordan du skal gjøre det og hvorfor.
Markedsføring er et stort og komplekst fag som krever mye kunnskap, kompetanse og tid, men som er en viktig investering i bedriften for å øke synlighet, konverteringer og inntjening.
Stadig flere bedrifter velger å gjøre sine produkter og tjenester tilgjengelig via nettet, og vi ser at de som gjør dette opplever økt salg. Mens 8 av 10 nordmenn handler gjennom nettbutikker, er det kun 2 av 10 bedrifter som tilbyr salg over nett.
Diskusjonene og synsingen om viktigheten av å digitalisere regnskapet florerer i media, og mange bedrifter begynner å se det betydelige potensialet i å automatisere interne prosesser.
Da korona-pandemien inntraff Norge ble vi alle nærmest digitalisert over natten. Mange bedrifter ble tvunget til å tenke nytt og levere produkter og tjenester på nye måter.
Det har vært en lang tradisjon i Norge at større bedrifter har ønsket å ha kontroll på regnskapet i eget hus, og har derfor ansatt egne regnskapsførere for å håndtere bilagsføringen i selskapet.
To provide the best experiences, we and our partners use technologies like cookies to store and/or access device information. Consenting to these technologies will allow us and our partners to process personal data such as browsing behavior or unique IDs on this site and show (non-) personalized ads. Not consenting or withdrawing consent, may adversely affect certain features and functions.
Click below to consent to the above or make granular choices. Your choices will be applied to this site only. You can change your settings at any time, including withdrawing your consent, by using the toggles on the Cookie Policy, or by clicking on the manage consent button at the bottom of the screen.